Svet avtomobilizma je v preteklih letih prišel od točke, ko se je govorilo o morebitnem lastništvu hibridnih avtomobilov, do tega, da so električni avtomobili postali povsem enakovredna alternativa klasičnim avtomobilom in jih tako brez kakršnihkoli pomislekov uporabljamo za vsakdanje potrebe. Vseeno pa je treba, še posebej, ko kupujemo prvo električno vozilo, dobro premisliti, kakšno električno vozilo bomo kupili in kako ga bomo uporabljali.
Doseg je pomemben
Električni avto je, kot smo že omenili, tisti avtomobil, ki ga bomo uporabljali za vsakodnevne potrebe, ki vključujejo vožnjo na delo in z dela ter vsakdanje opravke. V praksi to pomeni od nekaj deset pa tja do 200 ali 300 kilometrov dnevno. Govorimo torej o razdaljah, ki jih, še posebno, ko za prevoz ne uporabljamo avtocest, brez težav prevozimo s katerimkoli električnim avtomobilom.
Vseeno pa doseg ostaja pomemben dejavnik, še posebej, če se odločate za električni avtomobil, s katerim boste šli na daljše poti. V tem primeru je seveda priporočljivo imeti čim večji baterijski sklop, kar seveda pomeni dodaten strošek pri nakupu vozila. In ta ni majhen, cena baterije s povečevanjem zmogljivosti namreč izredno hitro narašča.
Ko boste torej odločeni, katera je tista številka, doseg, ki bo izpolnjeval vaše potrebe, preverite tehnične podatke vozil na trgu oziroma podatke o njihovi učinkovitosti. S 1. septembrom leta 2018 je namreč začel veljati nov standard za merjenje učinkovitosti novih avtomobilov, s kratico poimenovan WLTP. Podatki, pridobljeni v skladu s standardom WLTP, so namreč bolj natančni in bližje realni sliki porabe kot podatki, vezani na nekdanji standard NEDC. Ob tej naj omenimo še ameriški standard EPA, ki sicer velja le za Združene države Amerike, a se je v praksi izkazal kot najbolj natančen.
Se pa poraba lahko razlikuje tudi glede na letni čas. Zaradi potrebe po ogrevanju kabine se namreč zmogljivosti baterijskih sklopov v zimskem času lahko zmanjšajo tudi za več kot 15 % od navedenih podatkov.
Vsekakor je odločitev za večjo baterijo (tudi v istem modelu avtomobila, če ta možnost obstaja) povezana z dodatnimi stroški, zato je treba izbrati takšno, ki bo izpolnila dnevne potrebe tudi v najslabšem primeru – a ne kaj dosti več kot to. Zaradi ene ali dveh daljših poti na leto ni smiselno višati stroška nakupa vozila.
Največja baterija, ki je na voljo, ni vedno najboljša izbira: njena velikost naj ustreza dnevnim potrebam.
Kje boste polnili svoj električni avto?
Naslednji vidik, vreden razmisleka v povezavi z nakupom električnega avtomobila, je polnjenje.
Raziskave kažejo, da večina kupcev električnih vozil svoje avtomobile v 80 % primerov polni čez noč, doma. Najboljša rešitev je električna polnilna postaja za domačo rabo, pri čemer je priporočljivo izbrati takšno, ki ima sistem za pametno polnjenje, ki prilagaja moč polnjenja porabi drugih naprav v domu, s čimer se prepreči morebitna preobremenitev sistema. Poleg klasičnih polnilnih postaj na bencinskih servisih imamo na Petrolu tako v ponudbi še širok nabor domačih polnilnih postaj in celo možnost postavitve sončne elektrarne, ki bo polnilno postajo napajala z elektriko.
Ob tem je priporočljivo, če je le mogoče, doma (če ga še ni) pridobiti trifazni električni priključek, saj bo tako moč polnjenja še nekoliko višja, čas polnjenja krajši, obremenitev domačega omrežja pa nižja.
Daljše poti z električnim avtomobilom
Ob tem je seveda treba preveriti, kakšno polnjenje avto sploh omogoča. Večina jih za uporabo na daljših, hitrejših poteh omogoča hitro polnjenje z enosmernim tokom (DC) z močmi od 50 kilovatov naprej. Tovrstne hitre polnilnice so ponavadi postavljene ob glavnih prometnicah oziroma avtocestah, najdete pa jih tudi ob nekaterih večjih trgovskih središčih.
Vedno, ko izbirate avto in preverjate tehnične podatke, velja: več je bolje. Avto naj omogoča čim večjo moč polnjenja na električni polnilnici DC – takih ima Petrol v Sloveniji trenutno 42.
Druga možnost je polnjenje z izmeničnim tokom (AC) – doma ali na javni polnilni postaji. Avto lahko omogoča enofazno ali trifazno polnjenje. Pri tem velja, da je bolje, da ima avto možnost trifaznega polnjenja z izmeničnim tokom. A več po polnjenju bomo objavili v naslednjem članku, ki bo posvečen ravno tej tematiki.
Pri nakupu električnega vozila moramo upoštevati celotne stroške lastništva - ki so lahko precej nižji kot pri klasičnih avtomobilih.
Glejte vse stroške
Pri električnem avtomobilu oziroma ob nakupu električnega vozila tako ne smemo upoštevati le njegove vrednosti, temveč tudi vse stroške – in bonuse, ki jih prinaša nakup električnega avtomobila.
Povedano drugače, upoštevati moramo celotne stroške lastništva (z angleško kratico TCO) – cena električnega avtomobila namreč ni podatek, ki bi smel vplivati na našo izbiro. V TCO so zajeti uporaba vozila, polnjenje in servisi in ugotovimo lahko, da so skupni stroški lahko precej nižji kot pri klasičnih avtomobilih – tudi zato, ker je slovenskim kupcem (in tako bo ostalo vsaj še nekaj let) na voljo subvencija Eko sklada, ki znaša kar 7.500 evrov za fizične osebe ob nakupu novega električnega avtomobila.
Temu nato lahko lastniki dodajo še možnost Eko kredita z 1,3-odstotno obrestno mero brez pologa, kar znova govori v korist električnega avtomobila, saj so tovrstni krediti v drugih primerih skoraj neobstoječi. Kratek izračun pokaže, da se tako za večino električnih avtomobilov na trgu obrok kredita lahko giblje med 200 in 300 evri, kar je za marsikaterega dnevnega vozača enako ali manj, kot pri klasičnem avtu porabi le za gorivo.
Kaj pa najem?
Poleg nakupa je vredno razmisliti tudi o najemu ali operativnem lizingu električnega avtomobila. V Petrolu smo za vse električne voznike pripravili vrsto ponudb, ki ne vsebujejo le najema avtomobila, temveč tudi dobavo električne energije in polnjenje na naši mreži javnih polnilnih postaj. Ta obsega že več kot 700 postaj v Sloveniji in na Hrvaškem, širi pa se v druge države. Ob tem se uporabnik izogne pomislekom o tem, kako bo rabljeno vozilo prodal, saj tehnologija električnih avtomobilov napreduje hitro, kilometri dosega pa skokovito rastejo. Mesečni strošek je tako vedno enak in predvidljiv.
Pozabili nismo niti na poslovne uporabnike e-vozil. Podjetja se za najem električnih avtomobilov pri Petrolu odločajo zaradi predvidljivih fiksnih stroškov v času trajanja najema, prepriča pa jih še osebni skrbnik voznega parka ter širok nabor vedno sodobnih in vzdrževanih vozil z nižjim stroškom vožnje na kilometer.
Bi želeli poslovni najem e-vozil preizkusiti tudi v vašem podjetju? Pošljite nam povpraševanje!
Nakup električnega avtomobila tako ni nujno velik zalogaj, se ga je pa, ne glede na obliko lastništva, treba lotiti sistematično. A če upoštevate zgoraj predstavljene nasvete, ob tem pa o nakupu in vozilu ter potrebah dobro premislite, se vam bo nakup obrestoval. Ponudba je namreč na trgu vedno večja, s tem pa tudi kakovost in uporabnost vozil.