Številna podjetja spreminjajo svoje načine poslovanja v smeri večje trajnosti in nižjega ogljičnega odtisa. Bodisi gre za izgradnjo sončne elektrarne na strehi poslovnega objekta, ali pa za prehod v trajnostno, električno mobilnost – vsak korak šteje. Zakonodajne spremembe na področju bonitet za električna vozila pa bodo tovrstne prakse še dodatno spodbudile. Če je poslovni najem e-vozil do sedaj vključeval plačevanje bonitete za zasebno uporabo službenega električnega vozila, se to z novelo Zakona o dohodnini v marcu 2022 ukinja.
V Petrolu si prizadevamo za razvoj trajnostne mobilnosti. Prihodnost se vse bolj nagiba k elektriki, zato narašča število e-vozil, vzporedno pa se pospešeno razvija tudi naša električna polnilna infrastruktura. Petrolova mreža električnih polnilnic v regiji postaja vse bolj razvejana, kjer z več kot 300 polnilnicami že omogočamo brezskrbno izkušnjo e-mobilnosti.
V zadnjem času postaja vse bolj aktualna oblika uporabe električnega vozila poslovni najem, ki uporabnikom omogoča enostavno dostopnost do tehnološko najsodobnejših električnih vozil ob predvidljivih mesečnih stroških. Uporabniki na tak način – ker ne gre za lastništvo vozila – nimajo dodatnih stroškov, niti skrbi z vzdrževanjem. Prednost poslovnega najema je tudi ta, da najemnik ob koncu izteka pogodbenega razmerja električno vozilo preprosto vrne in se ne rabi ukvarjati s prodajo vozila na trgu rabljenih vozil.
Po pričakovani spremembi zakonodaje na področju davka o dohodnini, kjer se spreminja obveza plačevanja bonitete za uporabo službenega električnega vozila v zasebne namene, postaja poslovni najem električnega avtomobila tako še bistveno ugodnejši.
Če je prej zaposlenemu uporaba električnega vozila v zasebnosti znižala mesečno neto plačo, sedaj na to ne bo več imela vpliva.
Kaj prinaša sprememba zakonodaje?
Če je bilo v letu 2020 v okviru Zakona o dohodnini sprejeto, da se zaposlenemu, ki uporablja službeno električno vozilo v zasebne namene, prišteje boniteta v višini 0,3 % nabavne vrednosti vozila z DDV mesečno, je letošnja marčevska sprememba zakonodaje to odpravila. Boniteta za zasebno uporabo službenega električnega vozila je po novem enaka nič, hkrati pa je bila odpravljena tudi zgornja omejitev pri nabavni ceni vozila, ki pred tem ni smela preseči 60.000 € z DDV. Posledično zasebna uporaba električnega vozila ne vpliva več na mesečno neto plačo zaposlenega, saj ostane njegova bruto osnova za akontacijo dohodnine in plačilo prispevkov nespremenjena.
V primeru, če se je zaposleni v letu 2020 odločil za dražje električno vozilo (torej nad zneskom 60.000), ali za klasično vozilo z motorjem z notranjim izgorevanjem (npr. bencin ali dizel), se mu je prištela boniteta v višini 1,5 % nabavne vrednosti vozila z DDV mesečno. Če mu je delodajalec plačeval gorivo, seje boniteta povišala za 25 %, na skupno 1,875 %.
Marca 2022 je bil potrjen nov Zakon o dohodnini, ki prinaša pozitivno novost na področju električnih vozil.
Po letošnji spremembi zakonodaje bo zaposleni zaslužil enako, kot če bi bil brez službenega vozila. Nekaj bo prihranil tudi delodajalec, saj se višina plačila prispevkov ne spremeni. Prihranek je tu sicer malce nižji. Ker se zakon navezuje na dohodnino, mora veljati za celotno koledarsko leto. Zaradi izključno pozitivnih učinkov je bil sprejet z začetkom veljave od pričetka letošnjega leta, januarja 2022.
Kako se nova zakonodaja odraža v praksi? Pripravili smo primer prikaza bonitete v primeru novo kupljenega električnega Volkswagen ID.3 in bencinskega Volkswagen Golf. Poglejmo:
*Boniteta ob predpostavki, da delodajalec zaposlenemu krije tudi strošek goriva (sicer je boniteta 1,5 %).
Kot je razvidno, je boniteta za bencinsko vozilo zelo visoka, hkrati pa je močno odvisna od same vrednosti vozila. Boniteta je najvišja v 1. letu, nato pa se v skladu z zakonodajo upošteva padec vrednosti v prihodnjih letih uporabe. Od 2. do 4. leta se osnova za dohodnino zmanjša letno za 15 %, nato pa letno 10 %, dokler se ne ustavi pri 10 % vrednosti vozila za nadaljnja leta uporabe. Boniteta za električno vozilo medtem ves čas ostaja enaka nič.
Kako višina bonitete vpliva na izplačilo mesečne neto plače pri zaposlenemu? Pripravili smo primerjavo treh zaposlenih, in sicer za 1. leto uporabe obeh zgoraj primerjanih vozil, ob predpostavki, da zaposleni uveljavlja enega vzdrževanega člana. Poglejmo:
Primerjava plač v 1. letu zasebne uporabe vozila
Tip vozila | Električno vozilo | Klasično vozilo | |
Zaposleni | Bruto plača | Neto plača v 1. letu* | |
Matija | 2.500 € | 1.662 € | 1.439 € |
Aleš | 3.000 € | 1.951 € | 1.721 € |
Anton | 4.000 € | 2.495 € | 2.243 € |
Vir: lastni izračuni
Mesečni prihranek v primeru izbire električnega vozila | |
Zaposleni | Podjetje |
223 € | 85 € |
229 € | 85 € |
252 € | 85 € |
Vir: lastni izračuni
*Pri izračunu neto plače v 1. letu smo že upoštevali dvig splošne olajšave iz 3.500 evrov na 4.500 evrov, v skladu z novim zakonom o dohodnini. Spremembe drugih olajšav v izračunu niso bile upoštevane. Druge olajšave zaradi inflacije niso bile upoštevane. Neto plača ne vsebuje morebitnih drugih prilivov (poslovna uspešnost, malica, potni stroški …).
Kot je razvidno, višina bonitete močno vpliva na neto plačo zaposlenega. Matija, ki v letu 2022 prejema mesečno bruto plačo v višini 2.500 evrov in uveljavlja enega vzdrževanega člana, prejme neto izplačilo v višini 1.662 evrov. Takšno izplačilo bo prejel tudi v primeru, če mu bo služba v zasebno uporabo dala električno vozilo, ki ne proizvaja emisij CO2. Če bo zaposleni koristil v zasebne namene klasično službeno vozilo, z motorjem z notranjim izgorevanjem, bo njegovo neto izplačilo manjše, in sicer 1.439 evrov, kar je za 223 evrov manj. V enem letu nanese na razliko 2.676 evrov, kar ni zanemarljivo. Odločitev v tem primeru je jasno v prid električnemu vozilu.
Prihranek pa ima tudi podjetje. V primeru, da se delodajalec odloči zaposlenemu dati v uporabo službeno električno vozilo tudi za zasebne namene, bo v primerjavi s klasičnim vozilom z motorjem z notranjim izgorevanjem, prihranil 85 evrov mesečno ali kar 1.020 evrov, katere lahko bolj koristno porabi za dejavnost poslovanja.
Aleš in Anton, ki imata višji bruto plači, bosta imela zaradi narave obračuna plač v skladu z dohodninskim zakonom še višje prihranke. Aleš bo s 3.000 bruto plače prihranil mesečno 229 evrov (letno 2.748 evrov), Anton pa bo s 4.000 bruto plače mesečno prihranil kar 252 evrov (letno 3.024 evrov).
Ste v vašem podjetju že pripravljeni na elektromobilnost? Če se zanjo še odločate, ste ujeli pravi trenutek. Dolgoročni najem električnega vozila je sedaj bistveno ugodnejši.
Razlog več za poslovni najem e-vozila
Predvidljivi stroški, upravljanje voznega parka in sodobne tehnološke rešitve. Vse to so razlogi za poslovni najem električnih vozil. Podjetja se za najem – bodisi kratkoročni najem vozil bodisi dolgoročni najem električnih avtomobilov – odločajo zaradi jasnih fiksnih stroškov. Omenjena sprememba zakonodaje pa predstavlja še dodaten razlog za poslovni najem električnih vozil.
Poslovni najem je odvisen od več dejavnikov, med njimi vrste vozila, paketa podpornih storitev in dolžine najema. V ceni vključuje vse ključne stroške, od registracije vozila, zavarovanja, servisov, do nadomestila za uporabo cest in pnevmatik, ob doplačilu pa še vinjete in polnjenje vozila na javnih polnilnicah.
Poslovni najem električnih vozil predstavlja odlično rešitev podjetja, ki si želite stroškovno učinkovitega in okolju prijaznega voznega parka brez visokih investicijskih stroškov, hkrati pa se lahko z njim izognete tveganjem, povezanim z vzdrževanjem in odprodajo.
Podjetjem omogočamo prehod na električno mobilnost
V podjetjih, ki želijo elektrificirati svoj vozni park, v Petrolu poskrbimo za vzpostavitev pametne polnilne infrastrukture prilagojene potrebam partnerjev oz. uporabnikov in zagotovimo cel sistem polnjenja e-vozil na različnih lokacijah, doma, na poti – v Sloveniji in tujini. Polnilnice je možno postaviti tudi na želeno lokacijo, kot je na primer sedež podjetja, ki se odloči za poslovni najem. Ob vsem tem skrbimo za spremljanje delovanja, podporo uporabnikom in vzdrževanje.
Ključna prednost elektrifikacije je sodobna in trajnostna mobilnost, ki prinaša brezskrbno uporabo e-vozil, ki jih je možno polniti tako na lastni lokaciji, kot v mreži javnih e-polnilnic. Elektrifikacija omogoča manjše stroške voznega parka, kot tudi zmanjšuje onesnaženost. V Petrolu si prizadevamo za prehod v bolj trajnostno mobilnost, čemur namenjamo številne aktivnosti. Cilj družbe Petrol je do leta 2025 – poleg dosedanjih 260 polnilnic v Sloveniji, na Hrvaškem, Srbiji in Črni gori – v portfelj dodati še 1.300 električnih polnilnic. Ponosni smo, da smo na Dolenjskem v sodelovanju s Supernovo vzpostavili najsodobnejši center za polnjenje električnih vozil z e-polnilnicami, ki zmorejo polnjenje do 350 kW.