Kognitiven razvoj otroka se prične že takoj pri rojstvu otroka, saj se rodi s številnimi dražljaji, ki prepoznajo številne signale iz okolice, še posebno pa materin glas ali premikajoče se telo. Izredno pomembni faktorji za pozitiven kognitivni razvoj malčka so intelektualne sposobnosti, ki jih lahko pričnemo vzpodbujati že zelo zgodaj. Za osebnostno dozorevanje otroka so pomembni vzpodbuda, toplo družinsko vzdušje in ljubezen, kjer se otroka sprejme takšnega kot je in se mu zagotavlja občutek varnosti.
Z izjemo določenih naravnih sposobnosti mora otrok raziskati, doživeti in izkusiti mnogo stvari. Pri igri veliko eksperimentira, še posebno takrat, ko dobi nove igrače. Zaradi tega se mu prične spreminjati struktura možganov , še posebno v prvem letu. Različne barve in oblike igrače in okolja, ga naučijo prepoznavanja, uporabe spomina in identifikacije. Vse, kar se otrok nauči v mladosti, lahko s pridom izkoristi v kasnejšem življenju.
Preverite pestro ponudbo igrač in iger za otroke različnih starosti.
V članku preberite:
Razvoj možganov pri otroku
V prvih dveh letih se možgani razvijajo najhitreje, zato je tukaj zelo pomembna vloga staršev in vpliv okolja. V tem obdobju pomembno vlogo odigrajo igrače in igranje na prostem, saj se vzpostavijo temelji za razvoj govora, učenja, logičnega mišljenja in tudi čustvovanja. Zgodnje otroštvo je čas, ko se razvije večino sistemov v osrednjem živčevju. Pri tem ima pomembno vlogo okolje, v katerem se otrok razvija.
Do sedmega leta se zaradi neposrednega vpliva otrokovih življenjskih izkušenj na novo ustvari na milijone povezav v možganih. Kasneje pa se ustvarjanje povezav upočasni, zato je pomembno, da se otroci v tem obdobju čim več igrajo. Plišaste igrače, igre za otroke, lego kocke, sestavljanke, družabne igre, raznovrstne druge kocke, žoge in športni rekviziti so pripomočki, s katerimi se otrok intenzivno uči vseh veščin.
Na razvoj možganov in motoričen razvoj otroka imajo pomembno vlogo starši
- Že med nosečnostjo je pomemben zadosten energetski vnos, raznovrstna hrana, dovolj mineralov in vitaminov ter dodatki folne kisline. Priporočljivo je, da je mama v tem obdobju možgansko aktivna, veliko bere, ustvarja, sestavlja sestavljanke, se igra družabne igre, posluša glasbo, pleše, hodi.
- Do otrokovega drugega leta je kakovost in količina hrane zelo pomembna, saj so podhranjeni otroci fizično manjši in zaostajajo v razvoju. Zaradi tega so njihovi možgani v povprečju manjši.
- Otroci naj se v okolju, kjer živijo, dobro in varno počutijo, naj bodo ljubljeni in imajo dovolj čustvene podpore. Starši jih crkljajte in božajte, kupite jim igrače in se z njimi igrajte. Plišaste igrače so idealne za crkljanje, družabne igre pa odlične za vzpodbujanje hormonov sreče in adrenalina, ki jih otroci razvijajo med igro in mu bodo tudi kasneje pomagali v stresnih situacijah.
- V kritičnih obdobjih zgodnjega otroštva se otrok uči hitreje in bolj temeljito, kar pomeni, da zamujena obdobja kasneje težko nadomestite, zato izkoristite vsak trenutek in spodbujajte svojega otroka k igri. Ni potrebno, da so igrače vsakič v vaši nakupovalni košarici. Vzemite si čas in prisedite k otroku in se z njim pogovarjajte, plešite, kolesarite, plavajte, rišite, sestavljajte kocke in sestavljanke, vendar nikoli ne pozabite pregovora, da jabolko ne pade daleč od drevesa. Če boste vi aktivni, bo aktiven tudi vaš otrok.
- Otroku glasno berite, saj to spodbuja razvoj otrokovih možganov. Ko otrok sam obvlada branje, naj tudi on vam bere. Prebere lahko le navodila za družabne igre ali recept za sladico, ki jo boste naredili skupaj. Otrok naj se počuti koristnega, saj bo le tako vzljubil branje.
- Gibalne veščine so zelo pomembne za razvoj otroka, vendar ga pri tem ne silite v hitrejši razvoj, temveč ga spodbujajte, da raziskuje in spoznava svoje telo in okolico ter osvaja specifične veščine. Igrače, idealne za razvoj gibalnih veščin, so različne žoge in drugi športni rekviziti. Otroku zagotovite varne pogoje in ga vključite v raznovrstne dejavnosti.
- Zgodnje otroštvo je čas, ko se vzpostavijo ključni vzorci delovanja in mišljenja. Kasneje se ti vzorci spremenijo, zato je potrebno veliko več časa in napora.
Najprimernejše igrače in igre za otroke glede na njihovo starost
V zgodnjem razvoju otroka ima igra ključno vlogo, saj preko nje poteka nenehna stimulacija vseh čutil, razvija se socialna zrelost, čustva zrelost, poglablja se navezanost, pripadnost in občutek varnosti. Ne glede na to ali se otrok igra sam s sabo ali z drugimi otroci, vedno imejte pri nakupu igrače v mislih starost vašega otroka in primernost igrače glede na razvoj otroka.
0 – 12 mesecev
Pri izbiri najprimernejše igrače imejte v mislih, da otroci v tem obdobju predmete sprva le opazujejo, zato kupite enostavne igrače živih barv, saj jih bodo lažje zaznali. Okrog 2. meseca pričnejo segati po njih in v 3. mesecu udarjati po njih in jih otipavati. Najustreznejše igrače v tem času so mehke kocke, igrače z držali in plišaste igrače, ki niso preveč kosmatene. Pri petih mesecih vse igrače potujejo v usta, zato odsvetujemo plišaste igrače in otroku rajši omogočimo takšne igrače, ki se lahko operejo. Ker otroci vse igrače okušajo, ne priporočamo nakupa majhnih in ostrih igrač, katere bi otrok lahko pogoltnil ali se z njimi poškodoval. Ko otrok že samostojno sedi in je že sposoben prestavljati igrače, potem mu ponudite takšne igrače, s katerim bo že reševal določeno situacijo (npr. kocke postavil v luknjico). V tem obdobju so že navezani na razne plišaste igrače in igrače iz blaga s katerimi spijo.
12 - 18 mesecev
Pri tej starosti se zna malček že dobro plaziti in vsaj ob opori hoditi, zelo mu napreduje govor tako, da uživa ob pripovedovanju in poslušanju. Rad posluša otroške pesmice, ki so odlične tudi za učenje jezika. Pritegnejo ga igrače, kot so slikanice, ki so prijetne na otip, z živobarvnimi ilustracijami, igrače, ki se zložijo druga v drugo, sestavljanke, natikanke, igrače, ki se jih vleče ali poriva. Otrok neizmerno uživa ob barvanju, lepljenju, slikanju, odtisi rok. Izredno dobre igrače so večje sestavljanke, s katerimi krepi fino motoriko, koncentracijo in potrpežljivost.
18 mesecev - 2 leti
Tu otroka zanimajo igrače, s katerimi ponazarjajo dejavnosti odraslih, oblačenje dojenčkov in plišaste igrače, zabijanje plastičnih čepkov s kladivom, različna orodja, inštrumenti in glasbene igrače. Otroci radi poslušajo zgodbe, pesmice in slikajo s prsti ter gnetejo figurice iz plastelina. Na vsaki poti in pri spancu pa ne sme pogrešati svoje najljubše plišaste igrače, s katero se po navadi poistoveti. V tem obdobju so že dojemljivi za enostavne družabne igre in druge igre za otroke, pri katerih je nujna prisotnost odraslega, da malčka usmerja.
2 - 3,5 let
Sedaj otrok postaja vse bolj samostojen, vse bolj obvlada jezik in je gibalno spreten. Rad preizkuša, gradi, sestavlja in potem to podira in razstavlja, zato so različne sestavljanke in kocke idealne. Je vedoželjen, zanimajo ga opisi narave in všeč mu je, če pomaga odraslim in je samostojen pri oblačenju. Plišaste igrače, punčke, medvedki, avtomobili, roboti so zanj še vedno nepogrešljivi, čeprav ga zelo privlačijo družabne igre in razne igre za otroke, pri katerih lahko premaga odrasle.
3,5 - 5 let
V tem obdobju postanejo pomembni vrstniki in igranje z drugimi otroki, še posebno zunaj na svežem zraku. Otrok je radoveden, saj je vedno bolj samostojen in zmore vedno več. Sposoben je že daljše koncentracije, zato si lahko ogleduje lutkovne predstave, otroške prireditve, živalski vrt. Tu so izredno priporočljive igrače, kot so lego kocke in sestavljanke, saj je z njimi otrok dlje časa zaposlen, uri domišljijo, fino motoriko in koncentracijo. Igre za otroke, ki imajo tu prednost so izštevanke, pesmice, socialne igre, likovno ustvarjanje: risanje, barvanje, lepljenje …
5 - 7 let
Ker se otrok že približuje šoli, postaja vse bolj samostojen, zanima se za branje, pisanje, številke. Fina motorika je že dobro razvita, zato rad natika, sestavlja, natančno barva, lepi. Otrok ima rad plišaste igrače za igre vlog (trgovina, knjižnica), igrače, s katerimi se lahko giblje (kolo, žoga, kolebnica, skiro,) sestavljanke in kocke z majhnimi delčki, zahtevnejše družabne igre, pri katerih želi sodelovati z drugimi vrstniki.